zondag 23 januari 2011

Pasta

Of ik zin had om een keertje verse pasta te maken vroeg vriendin. Ik dacht nog aan de eerste en tevens laatste keer pasta maken met lief zo’n vier jaar geleden. Waarom had ik het daarna nooit meer gemaakt? 

Ja leuk, goed idee. Ik stofte mijn pastamachientje af, poetste het op en ging boodschappen doen met vriendin. Nu hebben wij allebei meters kookboeken. Dat wil zeggen ik één meter, zij tien meter. Dit keer had ze werkelijk een schitterend kookboek mee. Vegeterranean van Alberto Musacchio en zijn vrouw Malu Smões en Antoinette Hertsenberg. Antoinette volgde bij Alberto en Malu een kookcursus in het beste vegetarische hotel ter wereld, Azienda Agrituristico Montali in Umbrie. De foto’s en recepten maken dat je acuut vegetariër wordt. 

Aan de slag dus. We maakten vier verschillende soorten pasta, twee met verschillende vulling, ronde lasagne vellen en tagliatelle. Het begin ging moeizaam. Het was een raar prutje dat uit het machientje kwam. Ik pakte mijn aantekeningen van de mama van Paolo erbij, ik maakte ze, toen mama mij een poos geleden een demonstratie pasta maken gaf. Aha het geheim zat hem in het herhaaldelijk doorkneden en door het machientje halen. Eerst een paar keer door de wijdste stand en dan een paar keer door de dunste stand.. prachtige dunne vellen pasta draaiden we. 

De hele middag waren we zoet en opgetogen dat het zo goed lukte. ’s Avonds schoof ons testpanel, lees onze geliefden aan tafel. Er werd geproefd en geanalyseerd als echte Italianen. Inmiddels hebben we de recepten wat bijgeschaafd en liggen ze klaar voor de table d’hôtes van het nieuwe seizoen. Het zou zo maar kunnen dat onze gasten deze zomer zelf kunnen proeven van verrukkelijke verse pasta. 
Het hemelse toetje dat we maakten........... daarover meer in de volgende blog.

Geen opmerkingen: