zaterdag 6 februari 2010

Torta alle nocciole

Op een feestje ontmoetten we de nederlandse Catharina en haar italiaanse Piero.
We moesten allemaal iets lekker meenemen voor het hapjes buffet. Heette dat veertig jaar geleden niet een amerikaanse fuif? Nou dit was een nieuwjaarsfeestje.
Catharina had al meteen mijn hart gestolen, omdat ze een grote pan boerenkool had meegenomen en er terplekke lekkere worst bij braadde. Boerenkool, hier verlangde ik al vier winters naar.
Piero scoorde in de eerste instantie omdat hij me begroette als Bionda, blonde. Ik werd er helemaal warm van. Ik blond? De volgende morgen stond ik voor de spiegel en dacht: ‘Ja zo kun je het ook bekijken’. Ik weet zeker dat Nederlandse vriend C. D. gezegd zou hebben: ‘Mart je begint grijze lokken te krijgen…….’.
Piero was niet alleen complimenteus, hij had ook nog eens een verrukkelijke notentaart gemaakt, naar Piëmontees recept.
Afgelopen week heb ik de taart ook gemaakt. Ik moet zeggen super eenvoudig, maar zoooo lekker. Ik wil dan ook graag het recept, met goed vinden van Piero, delen.

Oven voorverwarmen op 180 graden.
Ingrediënten:
250 gram geroosterde hazelnoten
( ik had super handig een zakje kant en klare gemalen noten 200 gram, dan ook 200gram suiker)
250 gram suiker
3 eieren gesplitst
1 eetlepel bloem
Eventueel een half glaasje Marsala of andere likeur.

Hazelnoten roosteren en fijn hakken
Suiker mengen met eidooiers tot suiker is opgelost.
Daarna gehakte hazelnoten en bloem er door roeren.
Eiwitten stijf kloppen
Door het notenmengsel spatelen.
Doe alles in een beboterde springvorm ( 24 cm)
Zet 25 minuten in de oven ( controleer of de taart gaar is met een prikker)

Ben je nieuwsgierig geworden naar Catharina en Piero?
Ze verzorgen bij je thuis (minimaal 10 personen) een Piëmontees avondje met passende wijnen en gerechten. Ze doen deze avondjes niet alleen in Italië, maar ook in Nederland.
Zie voor informatie en beschikbaarheid op; www.ontmoetingmetitalie.nl

Geen opmerkingen: